KESSL spol. s r.o.

Prodejny
Aliance českých stavebnin - KESSL spol. s.r.o.

Účinný pomocník pro zimní údržbu

Nejrozšířenějším prostředkem pro zimní údržbu silnic a chodníků je posypová sůl. Efektivně rozpouští sníh i led a zároveň brání dalšímu vzniku námrazy. Alternativou je použití inertních posypových materiálů, jako jsou písek, štěrk, škvára, popel či piliny. Ty zvyšují přilnavost povrchu a zlepšují bezpečnost chůze i jízdy na kluzkém povrchu.

Nejprve úklid, potom posyp

Posypová sůl je vhodná pro vrstvy sněhu do 3 cm, případně pro 2 cm uježděného sněhu, a účinně působí i na slabou vrstvu ledu do 2 mm. Při větším množství sněhu je nutné jej nejprve odklidit. K tomu slouží sněžné pluhy, frézy či zametací stroje. Na menších plochách se využívají běžné ruční nástroje, jako jsou lopaty, hrabla nebo košťata.

Odhrnování sněhu lopatou – zimní údržba chodníků a cest.

Způsoby aplikace

Sypká sůl se nanáší ručně, pomocí rozmetadel nebo speciálních posypových vozidel. Aby sůl nevytvářela hrudky, přidávají se do ní látky zabraňující jejímu spečení. Další variantou je aplikace solného roztoku (solanky), který se nanáší postřikem. Tekutá forma působí rychleji a vyžaduje menší množství materiálu.

Aplikace posypové soli – zimní údržba chodníků a cest.

 

Jak funguje posypová sůl?

Při kontaktu s ledem nebo sněhem dochází k narušení jejich struktury a změně skupenství na vodu. Solný roztok má nižší bod tuhnutí než čistá voda, což umožňuje udržet povrch ve vlhkém stavu i při teplotách pod bodem mrazu.

Omezení účinnosti při nízkých teplotách

Posypová sůl přestává být účinná při teplotách pod -7 až -9 °C.

V takových podmínkách je nutné využít mechanické odklízení nebo účinnější látky, například chlorid vápenatý, který působí až do -35 °C, ale je výrazně dražší.

Ekonomičtějším řešením je solanka, která zůstává funkční až do -21 °C.

 

Kolik soli je potřeba?

Dávkování závisí na intenzitě sněžení. Preventivně se používá přibližně 10 g/m², na náledí nebo při silném sněžení je třeba asi 20 g/m², v extrémních situacích až 40 g/m². V oblastech s častými sněhovými srážkami je nutná vyšší spotřeba.

Rozmetání posypové soli – zimní údržba chodníků a cest.

Ekologické dopady a opětovné využití

Použití inertních posypových materiálů sebou přináší zvýšenou prašnost a znečištění komunikací. Po oblevě mohou ucpávat kanalizaci, proto je nutné jejich zbytky odstranit.

Některé materiály, jako například popel, jsou v určitých oblastech zakázány. Na druhou stranu je možné písek či štěrk po úklidu znovu použít.

Také chemické prostředky, včetně posypové soli, mají negativní dopad na životní prostředí. Mohou narušovat půdu, znečišťovat vodní toky a poškozovat vegetaci. Proto je důležité jejich použití regulovat a dbát na to, aby se zbytky soli nehromadily v okolí stromů či jiných rostlin. Kromě toho může sůl poškodit obuv a způsobit podráždění tlapek u psů.

vůz zimní údržbyrozmetá sůl na silnice

Praktické balení pro snadné použití

Posypová sůl je jednoduchým a dostupným řešením pro udržení bezpečných komunikací během zimy. Díky okamžitému účinku snižuje riziko uklouznutí a zlepšuje sjízdnost cest. Kromě velkých balení pro údržbu chodníků a silnic je možné ji zakoupit i v menších pytlích, které ocení například řidiči jako nouzovou výbavu do auta.

Posypová sůl je nepostradatelný pomocník v zimním období.

 

V našich stavebninách v Karlových Varech, Sokolově i Kynšperku nad Ohří můžete zakoupit posypovou sůl v balení nejen 25 kg, ale i v menším 5 kg balení pro vaše cesty zimní krajinou.

 

NENECHTE SE V ZIMĚ PŘEKVAPIT, NAVŠTIVTE NÁS A MĚJTE POSYPOVOU SŮL VŽDY PO RUCE.

 

×